Yang indah.

Monday 17 June 2013

12 Santai Syaaban.

 


Dengan nama Tuhan yang Menciptakan.
 
 
 
 
 
Bismillahirrahmanirrahim.
Ya Allah berkatilah kami dalam bulan Syaaban.




Hari ini, 17 Jun 2013

Bersamaan 8 Syaaban 1434 Hijrah.

Sudah lapan hari Syaaban berlalu setelah Rejab.

Dan saya merasa rugi.

Melewati hari hari Rejab dan hari hari Syaaban tanpa terkesan apa apa di lubuk hati yang paling dalam.

* * *

Demi masa.

Sungguh, manusia berada dalam kerugian.

Kecuali orang orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran.

* * *

Demikianlah, Acuan Rabbani mengatakan keberadaan orangorang yang rugi.

 
Dan saya,

mahu berusaha sekeras mungkin untuk keluar dari kelompok itu.

Maka sekeras itu,

saya mahu meraikan kehadiran Syaaban.

Setelah Rejab yang telah saya biarkan berlalu hanya begitu.



Ini dia,

Planner terbaru sempena meraikan kehadiran Syaaban 1434 Hijrah.

Saya namakan dia 12 SANTAI SYAABAN.

Dinamakan Santai Syaaban kerana saya mahu,
 terasa seronok berada dalam bulan ini.

Bersantai dalam bulan Syaaban
dengan aktiviti yang mengundang berkat dari Tuhan.

Bukankah kita yang berdoa;

"Ya Allah, berkati kami dalam bulan Syaaban."?

Planner ini lahir,

setelah terbaca post Kak Hidayah binti Khauf yang memang buat saya terjatuh kerusi.

 

 
 
Rancanglah pengisian Syaabanmu.. make a list... senaraikan 10 target yg ingin dicapai untuk ibadah, akhlak & akademik... ~muslim itu teratur urusannya..
 
 
 
 
 

Maka dengan itu,

saya mula bekerja dengan sehelai A4 dan pen.

dan saya meletakkan target
yang mahu saya capai dalam bulan ini.

Planner sebegini perlu, kita letak pada tempat yang sering kita lihat.

di meja studi,

di peti sejuk,

di pintu bilik.

atau di mana mana yang sesuai pada anda.

With this,

we easily can focus and stay on track.

^^

Oh ya,

Penting saya kira, untuk bekerja dengan sahabat.

Bukan apa, sekurang kurangnya ada yang mengingatkan kita.

"Eh kamu, hari ini jangan lupa imarahkan Pustaka Baitu Hikmah"

"Kamu, esok puasa mahu?"

"Tanyalah Ustaz di tv 9 sekarang"



Bukankah itu indah?

Sungguh, saya telah rasa keindahan itu.

Berbagi kasih bersama dia yang saya cinta.



Juga, letaklah kata kata yang dapat membuat anda bersemangat.







Maka ini,

saya kongsikan 12 SANTAI SYAABAN saya.

Moga sahaja, mampu berbagi manfaat dengan anda yang saya cinta.







1) Puasa

-3 hari-5hari


2) Mathurat

-Pagi

-Petang


3)Tilawah Al-Quran

-tamatkan sebelum 10 Julai 2013 ( 1 Ramadhan 1434 Hijrah )

*juga Pesta Murajaah Al-Quranul Kareem- Al-Baqarah & Hifz Project


4) Infaq

-Ilmu

-Wang

-Senyuman

-Khidmat


5) Solat Sunat

-Dhuha

-Hajat

-Tahajjud

-Witir

-Istikharah


6) Rawatib

- Subuh

-Zuhur

-Maghrib

-Isyak


7) Istighfar

*juga dengar zikir Hafiz Hamidon


8) Selawat

-Syifa

-Ibrahimiah

-Dilapangkan fikiran

-Pelindung diri

-Penenang Jiwa

-Murah Rezeki

-Maulidurrasul

*juga dengar selawat di hp


9) Zikir

-La Haula wa La Quwwata Illa Billah

-Subhanallah

-Alhamdulillah

-La ilaha illallah

-Allahu Akbar

*juga dengar Zikir Terapi Hafiz Hamidon


10) Wudhuk sebelum tidur

-Al-Mulk : My Saviour Project


11) Buku Ilmiah

-Imarahkan Pustaka Baitul Hikmah

-The Book Project


12) Majlis Ilmu

-Televisyen : Tanyalah Ustaz, Celik Hati, Pesan Atok etc.

-Youtube : Halaqah etc.

* * *






Inilah dia,

yang dapat saya berbagi kongsi.

Planner anda,

boleh jadi lebih baik dari ini.

dan saya menjemput anda,

untuk berkongsi bersama saya.

dengan hangatnya semangat.

Selamat meraikan bulan Syaaban. Moga saja, Allah sampaikan kita pada Ramadhan.


^^

Ayuhlah, keluar dari Kelompok Rugi.


 
 
 
 
Ukuran ketulusan dan kesejatian cintamu

adalah apa yang kamu berikan padanya

untuk membuat kehidupannya menjadi lebih baik.

Maka kamu adalah air, maka kamu adalah matahari.

Ia tumbuh dan berkembang dari siraman airmu

Ia besar dan berbuah dari sinar cahayamu.

-M Anis Matta-

Jalan Cinta Para Pejuang
 
 
 
 
 
 
 
 
Selamat Memaknakan Cinta Tuhan.
 
 
 

 

No comments:

Post a Comment

feel free? do drop a line ^^